22 Jan

Trimmade elcyklar oroar myndigheter

2018-01-22 08:00
Vanliga elcyklar kan enkelt trimmas till betydligt högre hastigheter än tillåtet. Nu befarar myndigheterna att antalet allvarliga olyckor kommer öka. Men någon kontroll av elcyklarna görs inte.
Mellan 50 och 99 kilometer i timmen beroende på motor. Så höga hastigheter lovar näthandlare och vissa enskilda cykelbutiker att du kan få upp din elcykel i med hjälp av små trimsatser. Produkterna är skräddarsydda för särskilda motorer från till exempel Bosch, Yamaha eller Shimano och säljs bland annat via annonser på nätet hos exempelvis Amazon och svenska elcykeltrim.se. I annonserna finns även instruktionsfilmer om hur produkterna monteras och används.
– De här produkterna är i dagsläget inte olagliga att sälja. Men det är bekymmersamt att de säljs så öppet, säger Jörgen Persson, utredare på Trafikverket.
Trafikverket har sammankallat en rad andra myndigheter, organisationer och branschföretag för att ta fram en ny inriktning för säker cykel- och mopedtrafik som ska bli klar till våren. En av diskussionspunkterna har varit riskerna med trimmade elcyklar.
– När det gäller mopedolyckor med dödlig utgång vet vi att det ofta handlar om mopeder som är trimmade. Risken är att vi får samma problematik här. Och en elcykel med assistans har ju ingen åldersgräns och endast krav på hjälm upp till femton år, säger Jörgen Persson som har bett ansvariga myndigheter att titta på frågan.
Att förbjuda försäljningen av trimprodukter utifrån marknadsföringslagen blir svårt, enligt Konsumentverket.

– Återförsäljarna skriver tydligt att produkterna bara får användas inom inhägnat område så det är inget fel på informationen till konsumenten. Dessutom kommer man ändå kunna beställa de här produkterna från utländska sajter, säger Jonas Eriksson, utredare på Konsumentverket. Han menar att man i stället borde fokusera på själva cyklarna. Det finns ett lagstiftningskrav om att elcyklar måste vara svårtrimmade.

– Om det är så här lätt trimma cyklarna bör man undersöka om man verkligen gjort rätt när man konstruerar och kontrollerar dem, säger Jonas Eriksson. Cycleurope som tillverkar Monarks och Crescents elcyklar utför inga särskilda kontroller av hur lätta företagets cyklar är att trimma, utöver det som testas enligt elcykelstandarden. Samtidigt är standarden inte särskilt tydlig här, medger företagets kvalitetschef Claes Alstermark.

– Det står bara att elcyklarna inte får vara lätt-trimmade, men inte hur det ska vara konstruerat. Detta borde vara något för ansvariga kontrollmyndigheter att titta på och eventuellt förtydliga, säger han.
Men några marknadskontroller av elcyklar på den svenska marknaden görs inte. För elcyklar med assistans är Arbetsmiljöverket ansvarig myndighet, medan Transportstyrelsen har hand om cyklar med lite kraftigare motor.

– Vi har hårda prioriteringar och elcyklar är helt enkelt inte högprioriterat i dagsläget. Men vi kommer att diskutera frågan med Transportstyrelsen, säger Carl Axel Sundström vid Arbetsmiljöverket. Jörgen Persson på Trafikverket är inte helt nöjd med detta svar.

– Detta är ett angeläget område. Vi vill ha en ökad cykling, men också en säker cykling. Elcyklar är en relativt ny men kraftigt ökande marknad och jag tror att man skulle få mest effekt av att kontrollera detta nu i början. Att komma om några år och försöka ställa saker till rätta är svårare, säger han.
Så säger lagen

En elassisterad cykel får inte ha en motor över 250 watt och inte ge stöd över 25 kilometer i timmen. Om den fortsätter ge kraft över 25 kilometer i timmen klassas den i lagens mening som moped klass 1 och då ska den vara registrerad och föraren ha körkort för att få framföras på allmän väg. Källa:  TransportstyrelsenVisa mer

Vad riskerar den som trimmar sin elcykel?
* Att köra en trimmad elcykel på allmän väg räknas som olovlig körning. Kör man i riktigt höga hastigheter och bland andra cyklister skulle det även kunna rubriceras som vårdslöshet i trafik, enligt Trafikpolisen i Stockholm. Straffen för detta är dagsböter och eventuellt indraget körkort.
* Garantin på din elcykel kan upphöra. Enligt de cykelhandlare Testfakta pratat med skulle de flesta leverantörer av elcyklar neka ett garantiärende om det visar sig att cykeln varit trimmad.

Publicerad: 22 Jan, 2018 Testfakta, Martin Hansson https://www.testfakta.se/sv/node/4994  Foto: Ola Jacobsen