13 Sep

Högsäsong för båtstölder

2018-09-13 09:20
Vänta inte med att ta upp båten, det tipsar Länsförsäkringar. Enligt försäkringsbolaget är svenska båtmotorer att likna med godsakerna på ett smörgåsbord för internationella stöldligor.
Det är när höstmörkret infinner sig och båtägarna är tillbaka i vardagen som stölderna av båtmotorer ökar, och allra flest stölder sker i Stockholmsområdet. Enligt Länsförsäkringar så det flera internationella ligor som stjäl båtarna som snabbt förs ut ur landet.
– Vi rekommenderar att installera spårsändare på motorn. I januari gick en spårsändare upp i Litauen och efter en snabb insats från myndigheter i Sverige så gjordes ett tillslag där det hittades 25 stulna båtmotorer, merparten stulna i Stockholms län under 2017, säger Klas Evensen, marknadsansvarig för båt på Länsförsäkringar, i ett pressmeddelande.

-Att vinterförvara båten på en öppen båtuppläggningsplats är ingen bra idé, säger Klas Evensen Länsförsäkringar. Foto: TT arkivbild
”Lås in båt och motor”
Totalt sett i hela landet så minskade stölderna under vår och sommarhalvåret i jämfört med samma period 2017, men det finns också en tydlig trend med ökade båtstölder under vinterhalvåret, det visar siffror från Larmtjänst.
– Att vinterförvara båten på en öppen båtuppläggningsplats eller sommarstugeområde är däremot ingen bra idé. Lås in båt och motor och se till att stöldmärka, säger Klas Evensen

SVT Ann Sehlin Publicerad:13 september 2018 08.03 Uppdaterad:13 september 2018 09.20

Kategorier:
Nyckelord: