1 Aug

Tjuvarna vill ha batterierna

2019-08-01 08:00
Tjuvarna vill ha batterierna
Redan förra året kunde Allt om Elcyklar varna för att elcyklarnas batterier blivit populära bland tjuvar. Och i takt med elcyklarnas utbredning, så är batteristölder ett växande problem. Folksam berättar om detta i ett färskt pressmeddelande som vi publicerar.

Under de senaste fem åren har antalet anmälda cykelstölder till Folksam ökat med nära 15 procent, och elcyklar står nu för en allt större del av totalen. Förutom att elcyklar stjäls i allt högre grad blir det även allt vanligare att elcykelbatterier stjäls separat.
Från att tidigare ha varit i princip helt obefintligt har antalet batteristölder ökat med flera hundra procent under de fyra senaste åren, visar nya siffror från Folksam.
− Än så länge är det inte ett jättevanligt problem med stulna batterier, men det är en kraftigt ökande kurva. Det här visar att det inte bara är viktigt att låsa fast sin cykel på ett korrekt sätt, utan även att ta med sitt batteri om man har en elcykel. Genom att använda ett godkänt cykellås och låsa fast sin cykel i ett fast fundament ökar chansen att hitta cykeln där man lämnade den dramatiskt, säger Erik Arvidsson.
Nästan inga stölder klaras upp Att allt fler elcyklar stjäls sätter även tydliga spår i ersättningsnivåerna som ökar kraftigt. Under perioden 2014–2018 har Folksams utbetalningar ökat med 45 procent. Om utvecklingen håller i sig med allt fler stulna elcyklar beräknar Folksam att ersättningskostnaden kommer att öka med ytterligare nio procent under 2019. Samtidigt leder ytterst få cykelstölder till fällande dom. Enligt siffror från BRÅ var uppklarningsgraden 2017 för cykelstölder strax över noll procent. − I slutändan är det våra kunder som drabbas, inte bara i form av ökad otrygghet men även ekonomiskt i form av självrisker och eventuella åldersavdrag. Vi vet dessutom att det finns ett stort mörkertal. Många kunder som drabbas ansöker inte ens om ersättning, annars skulle nog siffrorna vara ännu högre. Tyvärr är det i stort sett riskfritt idag att stjäla en cykel, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare Folksam. Stjäls vid jobb och villatomter Majoriteten av cykelstölderna sker på en allmän plats. Men många cyklar stjäls även på lägenhetsgården eller villatomten om man bor nära en större tätort, och elcyklar stjäls ofta utanför arbetet. Över 40 procent av elcyklarna stjäls där enligt en tidigare undersökning. Allra flest cyklar stjäls i augusti. − Att många cyklar stjäls vid hemmen handlar troligen om att man inte låser fast sin cykel ordentligt utanför lägenheten eller villan eftersom man känner sig trygg i sitt hem och inte tror att cykeln ska stjälas där. Det är även viktigt att tänka på att låsa fast cykeln ordentligt vid jobbet. Om det finns ett cykelgarage eller liknande på arbetsplatsen rekommenderar vi att man använder sig av det, säger Erik Arvidsson. Publicerat 31-07-2019/ Allt om ELCYKLAR