14 Jun

Köpguide till cykellås

2020-06-14 20:22
Det går aldrig att helt undvika tjuven genom att endast använda ett cykellås, men man kan i alla fall göra det väldigt omständligt och jobbigt. Om cykeltjuven verkligen vill ta din cykel så krävs det bara rätt verktyg och lite tid, men cykeltjuven föredrar så klart enkla lås som snabbt går att få upp.
Att hitta det bästa cykellåset på marknaden är inte helt enkelt då det finns så många modeller att välja mellan. De bästa cykellåsen kräver att tjuven klipper eller sågar på två ställen och inte endast på ett ställe som många kabellås erbjuder. Kabellås är tyvärr ett av de sämre på marknaden då de flesta kan snabbt klippas upp med hjälp av en bultsax. Kabellås bör mest ses som ett komplement till ett riktigt cykellås i form av bygellås eller kätting.
Kättingar eller byglar är betydligt svårare att klippa eller såga upp då dessa oftast måste kapas på två ställen för att få loss cykellåset. Detta innebär så klart att det tar längre tid att få upp låset och det är egentligen det enda vi kan göra för att skrämma bort tjuven.
Det största problemet är att hitta ett cykellås som klarar av de mest vanliga verktygen. Ett cykellås kanske skyddar sig bra mot bultsaxar eller vinkelslip, men som sedan faller på hammare och skruvmejsel. Det verkar som tillverkare har problem med att ta fram ett cykellås som klarar av alla typer av verktyg, men det finns trots allt några få produkter som klarar sig bra i tester.
Anledningen till varför det är så svårt att ta fram ett bra cykellås är av flera anledningar, men framförallt är det storlek och vikt som påverkar resultatet. De bästa cykellåsen väger tyvärr rätt mycket och det finns egentligen inget annat sätt än att göra cykellåsen grövre. Men tillverkaren måste balansera vikt, storlek, funktion med mera för att vi kunder ska ens vilja köpa låset. Det är helt enkelt en kompromiss de måste göra.
Tittat vi på kättingar till t.ex. motorcyklar så är dessa oftast betydligt grövre och skyddar rent generellt bättre. Men tyvärr väger många av dessa alldeles för mycket för att vi ska kunna ha med det på cykeln regelbundet.
Komplettera med ett extra cykellås/kätting Det kan kanske kan tyckas lite omständligt att behöva bära med sig två typer av cykellås när du ska cykla till jobbet eller liknande. Tyvärr ser vi många cyklister som endast använder en enkel låsvajer för att låsa fast cykeln i något fast föremål vid tågstationen eller utanför jobbet. Men faktum är att dessa låsvajrar är väldigt enkla att klippa upp och på bara några sekunder har cykeltjuven fått sin nya cykel. Men om du komplettera din låsvajer med en ordentlig låsbygel så kommer det krävas fler verktyg och längre tid för tjuven att ska kunna ta din cykel. Detta avskräcker så klart tjuven något och kommer antagligen istället välja ett lättare byte längre ner på gatan. Låsvajer eller liknande enkla cykellås ska endast ses som ett form av skydd så att tjuven inte bara ska kunna bära iväg med cykeln. Bygellås och kätting är oftast ett bättre skydd mot olika verktyg. Så här skyddar du din cykel bäst från att undvika stöld Det finns en rad olika riktlinjer/tips man kan följa för att undvika en cykelstöld och de flesta är väldigt enkla att implementera. Ju mer du lägger ner på ett bra stöldskydd, desto mindre sugen blir cykeltjuven. Här nedan kommer några tips på hur du kan skydda sig mot eventuell cykelstöld och hur du bäst försäkrar dig när tjuven har varit framme. Se över din försäkring Nu har så klart värdet på cykeln en viss påverkan och är det en väldigt billig cykel så kanske det inte lämpar sig att skaffa en extra tilläggsförsäkring. Men innan du skaffar en tilläggsförsäkring mot cykelstöld så ska du helst kolla upp din hemförsäkring ifall det redan ingår. Ring upp ditt försäkringsbolag och hör vad som gäller vid en eventuell cykelstöld. Har du en dyrare cykel så kan det krävas att du tecknar en tilläggsförsäkring som ersätter större belopp om det värsta skulle inträffa. Oftast täcker endast hemförsäkringen ett mindre belopp vid cykelstölder. Elcyklar och andra dyrare sportcyklar bör oftast ha en tilläggsförsäkring då dessa oftast kostar mer än vanliga cyklar. Använd ett godkänt cykellås och som är certifierat För att du ens ska kunna få ut full ersättning på din försäkring ifall någon stjäler din cykel så måste du använda ett cykellås som är godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen SSF. Det är alltså det viktigaste skyddet du har med ditt cykellås. Om du är osäker gällande ditt nuvarande cykellås eller det du planerar att köpa är godkänt enligt SSF så kan du faktiskt kolla upp det i deras sökbara databas. I deras databas över godkända cykellås kan du få en snabbkoll om det är godkänt eller inte. Sök upp godkända cykellås hos SSF här. Lås fast din cykel till något fast föremål Att bara låsa cykeln är inte tillräckligt, det gör bara det väldigt enkelt för cykeltjuven att lyfta iväg cykeln för att sedan få jobba i lugn och ro. Detta är tyvärr ett väldigt vanligt fel många cyklister får erfara och det är också denna typ av fel som de flesta cykeltjuvar föredrar när de letar efter ett byte. Det du bör göra är att helt enkelt låsa fast cykeln i något som är ett fast föremål som inte kan rubbas så enkelt. Detta kan vara allt från lyktstolpar till stora cykelställ som är avsedda för cykelparkering. Se upp med att låsa fast i föremål som kan manipuleras som trästaket eller liknande föremål som enkelt kan förstöras. Det händer då och då att personer låser fast sin cykel i en kortare trafikskyllt och där kan ju cykeltjuven enkelt bara lyfta cykeln över stolpen för att få loss den. När du låser fast din cykel så ska du inte bara låsa framhjulet eller bakhjulet till det fasta föremålet. Många personer väljer att låsa framhjulet till cykelstället, men då är det bara att montera av hjulet så är cykeln loss. Försök istället låsa både framhjul och en del av ramen direkt till det fasta föremålet. Att bara låsa fast ramen till ett cykelställ fungerar också väldigt bra. Välj en cykelparkering som är vidöppen för insyn Att välja en bra och öppen plats för att låsa fast sin cykel är nästan det mest säkra, i alla fall under de ljusa timmarna. Ska du in i en butik tillfälligt eller liknande så lås fast cykeln så nära ingången som möjligt, om det nu är tillåtet. Undvik cykelparkeringar som har stora trädgårdshäckar som skyddar mot insyn från förbipasserande. Cykeltjuven gillar absolut inte att jobba på ställen där personer vandrar omkring regelbundet, speciellt inte med verktyg som låter eller som är stora nog för att berätta vad som är på gång. Det ska helt enkelt vara en öppen plats med bra insyn och som helst är upplyst från gatlampor eller liknande. Andra typer av stöldskydd som t.ex. DNA-märkning Även om du använder en av marknadens bästa cykellås så finns där ytterligare sätt för att skrämma bort en potentiell cykeltjuv. Det senaste är något som kallas för DNA-märkning vilket är en väska som man penslar på de prylar man vill märka så som cykel, dator eller annan viktig egendom. DNA-märkning är en form av vätska som är osynlig och som dessutom är omöjlig att tvätta bort. Vätskan har en unik kod som bara kan kopplas till dig som har köpt det och är ett perfekt sätt för att förebygga eventuell stöld. För att DNA-märkningen verkligen ska avskräcka tjuven så medföljer där oftast 20-30 stycken klisterlappar som talar om att egendomen är DNA-märkt. Skulle nu tjuven strunta i denna DNA-märkning och sedan åka fast med cykeln så finns detta DNA-register hos polisen. Detta register används väldigt flitigt av polisen när de hittar stulna cyklar. DNA-märkningen kommer oftast i en burk med en mindre pensel som gör det enkelt för applicering. När du applicerar DNA så ska du helst applicera det på flera ställen på cykeln så att polisen enkelt kan hitta DNA och så att tjuven inte kan plocka bort just den delen som har fått märkningen. DNA-märkning samt ett bra cykellås gör att tjuven gärna ser sig efter ett annat alternativ. Polisen själva säger att denna teknik har gett en stor effekt gällande inbrott eller andra typer av stölder. Så valde vi ut bästa cykellås till vårt test En sak som blir väldigt tydligt när vi kollar på cykellås test är hur dåligt billiga modeller presterar. Ett cykellås för ett par hundra kronor kan man ganska enkelt öppna upp med bara en hammare eller något att bända med. Det värsta är att cykeltjuvar redan vet vilka cykellås som är billiga och är enkla att öppna. När det gäller dyrare cykellås likt bäst i test vinnaren ABUS Granit X–Plus 540 eller Kryptonite så är vinkelslipen den största fienden. Däremot krävs det två sågningar för att få upp låset vilket gör att det tar lite längre tid för tjuven. Vinkelslip hörs också väldigt mycket och det är oftast inget tjuven väljer att använda på offentliga platser där det rör sig folk. Det är också en sådan sak som du bör tänka på när du låser fast din cykel, hur ser omgivningen ut? Flera cykellås är också en sådan sak som avskräcker tjuven extra mycket och har du möjlighet så ska du helst använda två cykellås där det ena kanske är en kätting eller liknande. Vi har i det här cykellås testet helt gått på vad testlabben säger om modellen då kundrecensioner inte säger så mycket om hur svårt det är att få upp ett lås. Den enda gången vi har använt oss av kundrecensioner är om låset har fått dåligt betyg där t.ex. låskolven strular efter en viss period. Vi har också använt oss av flera olika oberoende test för att hitta en vinnare och så klart även endast valt modeller som säljs i Sverige. Källor BikeRadar BikeRadar gjorde ett enormt test på 24 stycken populära cykellås och enligt de själva ska testet ha kostat över 100 000 kronor att göra. I deras cykellås test så fick alla modeller genomgå flera olika test där de bland annat testade korrosion, funktion, egenskaper, bryta upp med olika verktyg med mera. På förstaplats hamnade Abus Granit Extreme 59 som kostar över 2 000 kronor. Men på andraplats hamnade ABUS Granit X–Plus 540 som också är vår bäst i test vinnare. De presterar ungefär lika bra men ABUS Granit X–Plus 540 kostar hälften så mycket och då känns inte steget upp till Granit Extreme 59 aktuellt. Andra cykellås som också presterade väldigt bra var Kryptonite New York M18 och Litelok Gold. Även Abus vikbara cykellås Granit X-Plus Bordo presterade väldigt bra. Vi rekommenderar att du läser BikeRadars egna test då de tar upp viktig information om de olika låsen och hur de presterar. BikeRadar. TestFakta Testfakta har ett väldigt bra cykellås test som har uppdaterats så sent som april 2017 och där hittar du ett stort test av 15 olika populära cykellås. Testet är utfört av ett riktigt forskningsinstitut (Research Institute of Sweden) och således ett väldigt kompetent cykellås test. I testet så fick cykellåsen genomgå de mest vanliga verktygen som används vid cykelstöld så som t.ex. skruvmejsel med hammare, bultsax, kylspray med hammare och så klart vinkelslip. TestFakta testade bland annat Kryptonite Evolution 4 STD, Abus Granit X-Plus, Trelock BS450, Tonyon 620032, Biltema 27816, Master Lock bygellås, Trelock PK 515, Abus Bordo 6500, Perel bygellås med flera. Bäst i test vinnaren blev bygellåset Kryptonite Evolution 4 STD och på andraplats kom Abus Granit X-Plus. Om du vill läsa hela testet så hittar du det här. Hem & Hyra Hem & Hyra har också publicerat testet från forskningsinstitutet RISE och skriver att testet enkelt visar hur dåliga dessa vajerlås är. Men också att vissa mindre icke certifierade cykellås stod emot ganska mycket och ibland bättre mot vinkelslipen, men tyvärr föll de på hammaren. De poängterar också att de bästa cykellåsen trots allt väger mer än de som presterar sämre och tyvärr är det något som vi får acceptera. Bastanta cykellås är helt enkelt bättre på flera sätt och när väl vinkelslipen plockas fram så behöver låset vara lite tjockare. Kryptonite Evolution 4 STD bygellås vann testet, men Abus Granit X-Plus presterade nästan likvärdigt med bara 6 sekunder sämre på vinkelslipen. Hela testet hittar du här. The Best Bike Lock TheBestBikeLock.com har testat både Kryptonite Evolution Series 4 och Abus populära Granit X-Plus. I deras test så presterar båda bygellåsen ungefär likvärdigt, men Abus Granit X-plus blir trots allt vinnare på grund av den lägre vikten. Abus Granit kostar lite mer än Kryptonite, men för många spelar vikten en stor roll och då passar Abus Granit X-Plus bättre. Båda cykellåsen har ungefär likvärdig säkerhet och trots att Abus är något lättare så är båda låsen relativt tunga. Abus Granite X-Plus väger in på 1,45 kg, medans Kryptonite väger hela 1,70 kg. Kryptonite Evolution Series 4 är däremot ganska mycket billigare och är för många pendlare ett bra pris för ett säkert cykellås. Läs mer om Kryptonite Läs mer om Abus Granit X-Plus

Inspecto.se Senast uppdaterad Januari 2020