30 Apr

Cykelstölderna har ökat med 43 procent hittills i år

2021-04-30 10:46
Antalet cyklar som anmälts stulna i landet har ökat med 43 procent i januari-februari i år jämfört med samma period förra året visar statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå). Ökningen gäller även stölder av delar från cyklar som ökat med hela 146 procent.

Att allt fler valt att cykla denna milda vinter kan vara en av anledningarna till ökningen av stölderna men även det att fler nu väljer att ta cykel istället för att åka kollektivtrafik i dessa Corona-tider. Ökningen gäller samtliga regioner förutom region Nord som har ett oförändrat antal anmälda stölder av cykel och delar från cykeln under samma period. Av dessa anledning påminner nu SSF Stöldskyddsföreningen om vad du bör tänka på för att minska risken att bli av med din cykel och delar på den.

– Risken att bli av med cykeln minskar dramatiskt om cykeln är fastlåst i ett fast objekt.
Helst ska låset fästas runt ramen på cykeln och inte bara i däcket, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen. Så tänk efter före och vidta åtgärder för att minska risken att bli av med cykeln och cykeldelar. SSFs tips för att minska risken att cykeln blir stulen: • Lås inte endast med tillverkningslåset, utan lägg lite pengar på ett ordentligt certifierat lås. • Lås fast cykeln i ett fast objekt, helst i både ram och hjul. • Lås om möjligt in cykeln inomhus över natten. • Lämna cykeln på upplysta platser med insyn så ökar chansen att någon kan se ett stöldförsök och skrämma iväg tjuven. • I offentlig miljö, skruva loss sadeln så den inte blir stulen, dessutom blir cykeln mindre attraktiv att stjäla. Ta med batteriet om du har en elcykel. • Skriv ner ramnumret på cykeln. Om cykeln blir stulen kan du ange numret till polisen och de får lättare att identifiera just din cykel. • DNA-märk din cykel och cykeldelar, det hjälper polisen att binda tjuven vid brottet och ökar dina chanser att få tillbaka din cykel om den blir stulen. Fler tips hittar du på vår säkerhetsguide för cyklar För mer information kontakta: Lina Nilsson, Rådgivningsexpert, SSF Stöldskyddsföreningen, 070-981 65 72, lina.nilsson@stoldskyddsforeningen.se