15 Jul

Tidsreglerad cykelparkering ger plats för fler

2023-07-15 08:00
En del av cykelparkeringarna i Linköping är tidsreglerade, syftet är att det ska vara enkelt att hitta en ledig parkeringsplats. Det sker genom att parkeringstid matchas med behoven på platsen och att långtidsparkerade eller övergivna cyklar inte tar upp plats på populära cykelparkeringar i onödan.

På de mest centrala platserna i Linköping är tanken att det ska finnas gott om plats för att parkera sin cykel för att göra ärenden och vistas i stadskärnan.
Vissa cykelparkeringar är därför tidsreglerade till max fyra eller tio timmar. Detta gäller till exempel på cykelparkeringar på Storgatan och Apotekaregatan. – Tanken är att besökare med cykel snabbt ska kunna hitta en ledig cykelparkering när man till exempel vill handla varor eller göra andra ärenden i centrum. Tiden för parkeringarna är satta utifrån de verksamheter som finns i närheten av parkeringen. Precis utanför affärer kan det alltså vara fyra timmars parkeringstid eftersom de parkeringarna ska vara tillgängliga för personer som handlar och som enkelt ska kunna lasta sina varor på sin cykel utanför affären. Vid platser där cykeln oftast behöver vara parkerad en längre tid är även parkeringstiden längre, säger Anna Wallroth, gruppchef på Stadsmiljöavdelningen. Vid de större cykelparkeringarna som till exempel Pusslunden vid Ågatan och resecentrum finns möjlighet att parkera sin cykel under lång tid, ända upp till 30 dygn. De parkeringarna kan man använda för att parkera hela dagen för shopping, arbete eller besök. Där finns även cykelparkeringshus för dem som vill att cykeln ska kunna stå skyddad. Möjlighet att flytta cyklar Cyklar blir tidvis stående under långa perioder på samma parkeringsplats och ibland används de inte alls eller är trasiga. – Att attraktiva cykelparkeringar i centrum upptas av långtidsparkerade eller övergivna cyklar är inte bra. Det innebär att det blir svårare för cyklister att hitta en ledig plats och det kan också leda till att cykelparkeringar blir överfulla och cyklar då parkeras bredvid parkeringen, på gång- eller cykelbanor. Det innebär risker för gående och andra fordon och kan orsaka olyckor eller tillgänglighetsproblem och det vill vi undvika, säger Anna Wallroth. – Därför har vi som kommun möjlighet att flytta cyklar som stått parkerade för länge. Det sker genom att cykeln märks med en gul remsa runt ett av hjulen, där det framgår att cykeln kan komma att flyttas av kommunen om den inte tas om hand av ägaren. Vi gör detta för att skapa en tillgänglig och säker stad, där vi vill att det ska finnas goda möjligheter att hitta en ledig parkeringsplats i centrum, säger Anna Wallroth. Här hittar du en karta med cykelparkeringar och mer information om hur kommunen omhändertar felparkerade cyklar: Cykelparkering Text: Elin Andersson 10 juli 2023 | Stadsplanering & trafik LINKÖPING.SE Senast ändrad den 10 juli 2023 Hela arikeln läser du här: https://www.facebook.com/100064804055407/posts/pfbid0EvuPcWWLoVGJsUq5Tm4aVzwvx74twrP913De4FpFfqvYN57PajnZbWtUzg7aufsil/?sfnsn=mo