4 Okt

Cykelstölder – ett samhällsproblem

2023-10-04 08:00
Välkommen till Cykelcentrums seminarium (på plats och online) om cykelstölder och vad som kan göras åt dem.

Ett strategiskt projekt finansierat av Cykelcentrum visar att cykelstölder är vanligare och ett större problem än väntat. För den enskilde skapar det hinder för mobilitet och på samhällsnivå svårigheter att nå uppsatta mål om ökad cykling. Stulna cyklar innebär även stora kostnader såväl för den enskilde som för försäkringsbolag. Under seminariet presenteras rapporten Cykelstölder – Problemets omfattning och vägar framåt samt det arbete som faktiskt har inletts.
Seminariet genomförs i hybridform. Ni som följer oss på länk kan göra det på samma sätt som under våra webbinarier och ni som har möjlighet att delta på plats i Stockholm är varmt välkomna dit. Det finns begränsat med platser för att delta på plats så först till kvarn gäller! Datum: 5 oktober Tid: 10.00-11.15 (11.30) Plats: På plats i Stockholm eller online. Vi behöver din anmälan eftersom antalet platser på plats är begränsade till 15 st. Först till kvarn gäller. Mötet spelas in och kommer att publiceras i efterhand på vår hemsida. Anmälan: Anmäl dig här senast 4 oktober kl 12.00. Mejl med information om plats eller länk skickas ut under eftermiddagen 4 oktober, till dig som är anmäld. För den som vill erbjuds möjlighet att delta i gemensam lunch (till självkostnadspris) kl. 11.30-12.30 och, om så önskas, därefter delta i inplanerade informella diskussioner om möjliga lösningar. Avslut senast kl. 14.00. PROGRAM 10.00-11.15 Presentationer inklusive tid för frågor. Cykelstölder – Problemets omfattning och vägen framåt – Johan Egeskog och Magnus Karemyr presenterar resultatet av studien. Branschrådet för minskade cykelstölder och säkrare cykelparkeringar. Erika Olsson, Folksam presenterar det arbete som har inletts. 11.15-11.30 ”Eftersnack” för den som vill – med avstängd inspelning – 30 minuter i hybridform. VÄLKOMMEN!