Sportsons storsatsning i nya lokaler: “Mer bilhall än cykelbutik”

Sportson i Linköping gör en jättesatsning – och de nya rymliga lokalerna liknar mer en bilhall än en traditionell cykelbutik. ”Vi vill erbjuda en upplevelse som matchar hur cyklar används i dag”, säger franchisetagaren Martin Hasselbom.
"Vi är extremt noga med att kunden ska få rätt produkt. Vi säljer aldrig på något man inte behöver", säger Martin Hasselbom.
När Sportson slog upp dörrarna till sina nya lokaler markerade det starten på en ny fas för butiken. Här finns större ytor, modernare verkstad och ett upplägg som tydligt speglar vart cykelbranschen är på väg – mot högre kvalitet, mer service och större förväntningar.
– Vi vill vara i framkant. Lokalen är modern och byggd för att visa upp cyklarna på ett helt annat sätt. Det ska kännas mer som en bilhall, säger Martin.
Cykeln är i dag i allt större utsträckning ett fordon. Det ställer höga krav både på butiker och verkstäder. Elcyklar ska kalibreras, kopplas upp och hanteras med precision.
– Branschen har förändrats enormt. Kunderna förväntar sig kvalitet, och då duger inte en trång eller mörk lokal. Cyklarna behöver plats – och det behöver personalen också, säger han.
Sportson har flyttat till ny lokal i Tornby. Nu finns de på Bonnorpsgatan 17.
”Extremt noga med att sälja rätt produkt”
Den nya verkstaden är en av satsningens stora vinster. Med större ytor, bättre utrustning och ett mer effektivt flöde kan Sportson serva fler cyklar varje dag och samtidigt hålla nere väntetiderna. Här finns även möjlighet att utveckla tjänster som däckhotell och avancerad elcykelservice för alla stora märken. Men det som betyder mest för Martin är kundupplevelsen.
– Vi är extremt noga med att kunden ska få rätt produkt. Vi säljer aldrig på något man inte behöver. Återkommande kunder är vår bästa marknadsföring. Ingen ska gå härifrån och känna ”jag valde fel”, säger han.
Ge bort en bort en uppskattad julklapp!
Här kan du beställa ett presentkort hos Sportson.
”Vi vill erbjuda en upplevelse som matchar hur cyklar används i dag", säger Martin Hasselbom.
Kostnadsfri service första året
Den filosofin följer hela köpresan. Sportson erbjuder bland annat kostnadsfri service det första året – justeringar av växlar, vajrar och sådant som behöver ses över när cykeln satt sig.
– Ett cykelköp är en långsiktig investering. Vår uppgift är att se till att både produkten och upplevelsen håller över tid, säger Martin.
I de nya lokalerna får hela bredden av cykellivet plats: vardagspendlare, barnfamiljer, elcyklister och entusiaster med högpresterande entusiastcyklar. Och just den bredden är viktig.
– Linköping är en cykelstad. Vår ambition är att vara lika moderna och helhetsinriktade som våra kunder. Det är därför vi flyttat – och så kommer vi fortsätta utvecklas, säger han.
Foto: NTM Media/Content Studio.
Native2025-12-03 13:43